De teksten die we de afgelopen tijd met elkaar besproken hebben zijn er vooral op gericht geweest te laten zien hoe we door middel van ervaringen vanuit de persoonlijkheid tot bewustwording komen en hoe je vanuit een geringe bereidwilligheid in contact komt met het stille bewustzijn waarvan uit acceptatie je weer tot innerlijke vrede brengt.
In deze tekst wil ik gaan beschrijven hoe de persoonlijkheid een onderdeel of laag vormt van een veel groter veld, namelijk van drie lagen die tezamen het werkingsveld vormen van de Goddelijke Schepping. In Een cursus in wonderen worden deze drie aspecten de Heilige Drie-eenheid genoemd: Vader, Zoon en de Heilige Geest.
Deze drie lagen worden in het boek “Thuis” – vorm, ziel en oorsprong – genoemd en ik wil van dit boek gebruik maken om helder te maken binnen welk veld we werkzaam zijn om tot bewustwording te komen. (Lenne Gieles-“Thuis”-Samsara 2011)
Ik wil deze stap vooral samen met jullie maken om te laten zien hoe je de sterke gehechtheid aan en de valse identificatie met de fysieke (ego) persoonlijkheid meer kunt leren loslaten en te zien wat jouw werkelijke Ik is. Ofwel Thuis kunt komen in je Ware Zelf
Thuis.
In het boek “Thuis” is er een rangschikking rond de woorden Thuis-zijn en niet thuis-zijn, die treffend weergeven hoe je jezelf ervaart wanneer je Thuis bent in je Zelf of wanneer je gericht bent op het zoeken naar vervulling in de buitenwereld.
Thuis Niet Thuis
Open Dicht
In rust onrustig, gehaast
Zijn zoekend, doen
Geaard in je lichaam niet in je lichaam, in je hoofd
Gevend en ontvangend een van beide: geeft zich leeg
tegelijk of trekt energie.
Stilte als ondertoon van je praten vanuit denken; geklets in je hoofd
woorden
Magnetisch en stralend breed, behoeftig, leeg, ontevreden.
vol, tevreden
Stabiel en vreugdevol als ondertoon wisselende stemmingen
Natuurlijke expressie ingehouden of uitbarsten.
Ervaren van leven als één smaak niet proeven van het leven
Ik als één verbonden afgescheiden persoonlijkheid
Blijft aanwezig gaat weg als het moeilijk wordt
Totale aanvaarding van wat er is verzet en afweer tegen wat er is.
(Thuis – Lenne Gieles – pag, 29/30)
Deze opsomming geeft een heel herkenbaar beeld van de energetische verschillen tussen in jezelf Thuis zijn of dat je zoekend bezig bent vanuit de persoonlijkheid naar geluk buiten jezelf.
Waar het over gaat is dat we vertrouwd geraken met deze drie bewustzijnslagen of frequentieverschillen. Het gaat om een bewust voeling verkrijgen met deze meer of minder verdichte energieën in onszelf. Deze drie bewustzijnslagen worden schematisch als volgt onderscheiden:
| vorm | dualiteit | grofstoffelijk | De materiëlewerkelijkheidvan zichtbare
objecten en gebeurtenissen |
| ziel | polariteit | halfstoffelijken fijnstoffelijk:overgangszone | de energetischewerkelijkheid |
| oorsprong | eenheid | fijnstoffelijk | De essentiëlewerkelijkheid,De oorsprong
van alles |
(Lenne Gieles-Thuis – pag. 32)
Het zijn deze drie bewustzijnslagen die tegelijkertijd aanwezig zijn en qua energie te onderscheiden zijn en ieder een eigen functie vervullen in het bewust aanwezig Zijn.
De eerste laag is:
De laag van de vorm: de persoonlijkheid
De persoonlijkheid vormt een unieke stoffelijke uitdrukking van de zielen-intentie om te incarneren en is het voertuig waardoorheen de zielen-intentie werkzaam kan zijn. In het boek “Thuis” wordt er een onderscheid gemaakt tussen wat genoemd wordt de “verbonden persoonlijkheid’, ofwel ‘de authentieke persoon’ en de ‘afgescheiden persoonlijkheid’ ook wel ‘ego’ genoemd.
Het ego en verbonden persoonlijkheid
Zoals we ook in de tekst, Zelfveroordeling als leermiddel, hebben gelezen gaan we in onze vroege jeugd een ervaringsproces door waarin uit vorige incarnaties meegenomen zelfveroordelingen gere-activeerd worden. Hiervan uit gaan we onszelf steeds meer identificeren met onze ego-persoonlijkheid en vanuit overlevingsstrategieen trachten we ons ‘verloren geluk’ van buitenaf weer terug te krijgen.
Uiteindelijk moeten we gaan zien dat dit niet lukt en het een geringe bereidwilligheid vraagt om anders naar onszelf en de wereld te gaan kijken.
Zoals we in deze tekst gelezen hebben, is dit een heilig moment, en een noodzakelijke stap om door middel van de omweg door de angst, te leren onderscheiden wat nu werkelijk waardevol is en wat waardeloos.
In het boek ‘Thuis’ wordt de rol van het ego gezien als een identificatie met een verzameling vaste, gestolde zelfbeelden die samen je persoonlijkheid vormen: jouw gestalte, je naam, je persoonlijke omstandigheden, daar waar je geboren bent, uit welke familie, je beroep, hobby’s, man of vrouw zijn. Met elkaar vormen deze aspecten” kleine afgescheiden stukjes van je identiteit in een onmetelijk veld. Het is gevangen levenskracht die, naar het lijkt, is afgescheiden van het Zijn.” (LG.Thuis.p36)
Zoals we reeds in bovengenoemde tekst hebben gelezen is deze identificatie niet voor niets. Het zijn rollen die in de loop van je leven ontstaan en het positieve effect ervan is dat je daarmee langzaam maar zeker een vast en stevig ik-gevoel of ego opbouwt. Je moet eerst het ego opbouwen.” Het ‘ik’ kan een stempel in de materie zetten: “dit ben ik!”. Het zorgt er in eerste instantie voor om in moeilijke omstandigheden, zoals in je vroege jeugd, te kunnen overleven en het beschermt je tegen een te grote kwetsbaarheid.” (LG.Thuis.p42)
Het leerproces verloopt via zijn ogenschijnlijk tegendeel angst; je moet eerst gaan zien wat liefde niet is, om vandaaruit te gaan voelen en ervaren van binnen-uit wat het wel is. Je gaat vanuit het donker naar het licht. Liefde kan niet onderwezen worden, maar wel worden ervaren.
Het is een proces van vergeten om te her-inneren, van zoeken om te vinden
Schematisch wordt het verschil tussen het ego en de authentieke persoonlijkheid als volgt uiteengezet :
Ego Authentieke persoonlijkheid
Identificaties bewust van diepere identiteit
Zoekt structuur bewust van energetische werkelijkheid
Gericht op materiële werkelijkheid bewust van essentiële werkelijkheid
Automatisch vanuit innerlijk besef
Verkrampt ontspannen, zonder moeite
Afgescheiden verbonden
De ander tot object makend subjectief gewaarzijn
resonerend
Egocentrisch geïndividueerde uniciteit
(LG-Thuis-p.42)
Je leerweg hier op Aarde is erop gericht steeds meer tot acceptatie te komen van je schaduwkanten. Je ziet en voelt je weerstanden en je verdrongen emoties en oude pijn en je identificeert je er steeds minder mee. Je wordt steeds meer de getuige van wat zich in je innerlijk afspeelt. En jouw persoonlijkheid voelt zich steeds meer verbonden met het unieke bewustzijn van je ziel. Je leeft dan bezield in de wereld, maar bent niet van de wereld.
De laag van de ziel: uniek bewustzijn
In Een cursus in wonderen kan je de ziel zien als de Heilige Geest, die als verbindingsschakel fungeert tussen God en Gods Zoon. Het is de intermediair tussen de vorm en oorsprong. Het is zoals Jezus het zegt “De Vader en Ik zijn Een”.
De ziel heeft als uniek aspect van het Goddelijke in vorige incarnaties ervaringen en wijsheid opgedaan, voorts word je door je ziel bewust van meerdere werelden. Behalve van je lichaam, ervaar je jezelf ‘dankzij je ziel ook als ruimte en als energie’.(LG-Thuis p.44
In het boek Thuis worden in de ziel drie functies onderscheiden:
1) de ziel als brug tussen oorsprong en persoonlijkheid.
Als uniek aspect van het Goddelijke is het verlangen van de ziel om dit in de wereld uit te drukken middels het menselijk lichaam. “Ze geeft letterlijk leven aan de materie waardoor deze bezield is”. (LG:Thuis.p 45)
Door deze kwaliteit fungeert de ziel als brug tussen de oorsprong en de vorm.
In het proces van bewustworden wordt de ziel langzaamaan zichtbaar door de persoonlijkheid heen. Je voelt als bezield aan, het straalt door je heen. Naarmate je meer vanuit bewustzijn aanwezig bent, wordt de hechting aan je geconditioneerde patronen vanuit het verleden steeds minder en wordt je die bezielde persoonlijkheid die zijn unieke bijdrage levert aan het scheppingsproces.
2) de ziel als brug tussen het tijdelijke en het eeuwige
De ziel vormt tevens een brug tussen het tijdelijke en het eeuwige. Ze is zowel verbonden met het universele bewustzijn als met het menselijke bewustzijn. Deze wordt in het boek ‘Thuis’ omschreven als “ het zich herinneren van de verticale verbinding van verdichting en openheid”. (LG.Thuis.p.46)
In jezelf kan je dit terugvoelen in een soort besef, een gevoelen van een innerlijke ruimte in jezelf en tegelijkertijd de energie voelen van je lichaam en je emoties en het denken.
Naast deze verticale verbinding heeft de ziel ook een speciale taak in het ervaren van de horizontale verbinding. Dat wil zeggen dat de ziel ”een drang tot samenbrengen en verbinden van schijnbare tegenstellingen heeft. Zij is als energie polair, plus en min, yin en yang, uitgaand en ingaand. Door het bewustzijn van dit èn-èn verbindt de ziel de fysieke wereld-van dualiteit-, met de energetische werkelijkheid-van polaritieit- tot een eenheid.” (LG,Thuis-p.46).
In deze drang tot eenheid zoekt de ziel eveneens naar het ervaren van eenheid in de buitenwereld. Dit doet ze door het verlangen naar relatie. Als dit verlangen niet gerealiseerd wordt, “gaat ze treuren. De ziel kan relateren, liefhebben, liefde ervaren. Ze stroomt, beweegt en creëert contact in relaties vanuit haar essentie”.(LG.Thuis.p47)
Vanuit deze drang tot relateren komen we ook de ander tegen. Hierdoor komen we ook de wrijvingspunten tegen van de specifieke weg die de ander gaat en jouw weg. “Je bent anders én je wilt verbinden. Vanuit deze conflicten leer je dat je ‘Thuis’ kunt blijven in je Zelf waarin je je oorsprong en je uniekheid ervaart en tegelijkertijd het horizontale contact met de ander kunt voelen en aangaan. Hiervanuit leren we om op dit kruispunt te verblijven en het evenwicht te ervaren tussen jouzelf en de buitenwereld. Lenne Gieles noemt deze verbinding ‘de kruisvorm’.(Gieles 2009)
Als je vanuit dit punt van evenwicht in het leven kan staan “kun je liefhebben zonder de valkuil van versmelting (eenzijdige horizontale verbinding) of isolement (eenzijdige verticale verbinding). (LG.Thuis.p 47)
3) De derde werkzaamheid van de ziel is bewustzijn
Deze kwaliteit van het bewustzijn van je ziel geeft je de mogelijkheid om de schaduwkanten en verkrampingen van je ego bewust te zien, te erkennen en op te lossen. Het geeft je het vermogen om vanuit zelfliefde naar de verstolde delen van je persoonlijkheid te kijken. “Met haar fluisterende bemiddeling maakt ze het benaderen van- en het zijn in – de stille oorsprong bewust ervaarbaar. De druppel geeft zich over aan de zee. Iedere ziel kan als mens ervaren te zijn ingebed en te worden gedragen en onderhouden door de alomtegenwoordigheid van de oorsprong. Het eeuwige omvat het tijdelijke; het tijdelijke komt voort uit het eeuwige”.(LG.Thuis.p48)
De ‘laag’ van oorsprong: de essentie
Dat wat oorsprong genoemd wordt kan je zien als het Goddelijke, dat wat altijd Is, het Universum, het Zijn. In die zin is het geen laag, ook niet een veld. Het is een stille en liefdevolle aanwezigheid, het is “de eerste oorzaak dat alles bestaat, zowel in de zichtbare wereld als in de onzichtbare wereld.
Alles, niets, leegte, volheid en vorm, bestaat in de oorsprong als potentie” (LG.Thuis.p49). In Een cursus in wonderen wordt daarover gezegd, God is de eerste oorzaak en alles ontstaat vanuit een idee, vanuit een intentie. Oorzaak en gevolg is één.
Het woord ‘oorsprong’ of essentie zegt het al, het is dat waar alles uit ontspruit en voortkomt en weer in wordt vernietigd. Het is de eeuwig durende schepping van manifestatie en ondergang. Vanuit deze Leegte of Volheid leef je in de Werkelijkheid, dit is waar jij uit voortkomt en wie jij bent als – IK Ben. God en mens tegelijkertijd.
Kiezen om te leven vanuit je oorsprong. Je Goddelijkheid realiseren op Aarde
Het feit dat je hier als mens, als persoonlijkheid verblijft op Aarde, betekent dat je vanuit je ziel een actieve bereidheid toont om mee te willen werken aan de schepping. Je hebt deze keuze vrijwillig op je genomen. Het was en is jouw wens en jouw verantwoordelijkheid om dit proces aan te gaan.
Als ziel en persoonlijkheid heb je het vermogen om keuzes te maken. Je bent vrij in wat je kiest, kies je voor angst of kies je voor liefde. Dit is de optimale leerweg die we hier gaan, steeds heb je de keuze om te kiezen voor te leven vanuit de ego-belangen of te gaan luisteren naar de innerlijke stem van je Hogere Zelf, de Heilige Geest, ofwel de ziel.
In dit leerproces gaan we zien dat pijn, lijden, de angst die we op deze weg tegenkomen kunnen gaan zien als signalen die ons de weg naar binnen wijzen. Het lijden, zowel emotioneel als fysiek, is een optimaal leermiddel waarin je kunt ervaren dat je vanuit een illusie werkzaam bent en uit je Innerlijk Zelf weg bent. Je kunt gaan zien dat je je vergist hebt en dat dit door het Inzicht en de innerlijke acceptatie gecorrigeerd worden, waardoor je je
weer verenigd voelt met je innerlijke Stilte en Vrede.
Hiervan uit ga je zien dat de vrijheid van keuze uitsluitend geënt is geweest op het niveau van de ego-persoonlijkheid en de Heilige Geest. Deze vrijwillige keuzes brengen je Thuis in de Bron of oorsprong, waar je altijd al was en bent. Op dit niveau is er geen sprake meer van een
keuze, uitsluitend van een grenzeloos, bodemloos, oordeelloos en eeuwig Zijn.
Naarmate je vordert op deze weg van bewustwording kan je gaan zien hoe optimaal behulpzaam allerlei omstandigheden, ontmoetingen en relaties zijn. Je kunt steeds beter zien dat er slechts van jou een geringe bereidheid wordt gevraagd om dit te gaan zien en wat het wonder van vergeving jou biedt.
Uiteindelijk zul je gaan zien dat je Niets hebt opgegeven, dat je niets verloren hebt, doch Thuisgekomen bent in de innerlijke Rijkdom van je Ware Zelf en beseft dat je daar Altijd al was en bent. Door middel van je authentieke persoonlijkheid geef je vorm aan de intenties van je ziel en je levert daarmede een uniek bijdrage aan de schepping. Wat overblijft is dankbaarheid naar het Al.
Leven vanuit je Ware Zelf
De teksten die we de afgelopen tijd met elkaar besproken hebben zijn er vooral op gericht geweest te laten zien hoe we door middel van ervaringen vanuit de persoonlijkheid tot bewustwording komen en hoe je vanuit een geringe bereidwilligheid in contact komt met het stille bewustzijn waarvanuit acceptatie je weer tot innerlijke vrede brengt.
In deze tekst wil ik gaan beschrijven hoe de persoonlijkheid een onderdeel of laag vormt van een veel groter veld, namelijk van drie lagen die tezamen het werkingsveld vormen van de Goddelijke Schepping. In Een cursus in wonderen worden deze drie aspecten de Heilige Drieeenheid genoemd: Vader, Zoon en de Heilige Geest.
Deze drie lagen worden in het boek “Thuis” – vorm, ziel en oorsprong – genoemd en ik wil van dit boek gebruik maken om helder te maken binnen welk veld we werkzaam zijn om tot bewustwording te komen. (Lenne Gieles-“Thuis”-Samsara 2011)
Ik wil deze stap vooral samen met jullie maken om te laten zien hoe je de sterke gehechtheid aan en de valse identificatie met de fysieke (ego) persoonlijkheid meer kunt leren loslaten en te zien wat jouw werkelijke Ik is. Ofwel Thuis kunt komen in je Ware Zelf
Thuis.
In het boek “Thuis” is er een rangschikking rond de woorden Thuis-zijn en niet thuis-zijn, die treffend weergeven hoe je jezelf ervaart wanneer je Thuis bent in je Zelf of wanneer je gericht bent op het zoeken naar vervulling in de buitenwereld.
Thuis Niet Thuis
Open Dicht
In rust onrustig, gehaast
Zijn zoekend, doen
Geaard in je lichaam niet in je lichaam, in je hoofd
Gevend en ontvangend een van beide: geeft zich leeg
tegelijk of trekt energie.
Stilte als ondertoon van je praten vanuit denken; geklets in je hoofd
woorden
Magnetisch en stralend breed, behoeftig, leeg, ontevreden.
vol, tevreden
Stabiel en vreugdevol als ondertoon wisselende stemmingen
Natuurlijke expressie ingehouden of uitbarsten.
Ervaren van leven als één smaak niet proeven van het leven
Ik als één verbonden afgescheiden persoonlijkheid
Blijft aanwezig gaat weg als het moeilijk wordt
Totale aanvaarding van wat er is verzet en afweer tegen wat er is.
(Thuis – Lenne Gieles – pag, 29/30)
Deze opsomming geeft een heel herkenbaar beeld van de energetische verschillen tussen in jezelf Thuis zijn of dat je zoekend bezig bent vanuit de persoonlijkheid naar geluk buiten jezelf.
Waar het over gaat is dat we vertrouwd geraken met deze drie bewustzijnslagen of frequentieverschillen. Het gaat om een bewust voeling verkrijgen met deze meer of minder verdichte energieën in onszelf. Deze drie bewustzijnslagen worden schematisch als volgt onderscheiden:
| vorm | dualiteit | grofstoffelijk | De materiëlewerkelijkheidvan zichtbare
objecten en gebeurtenissen |
| ziel | polariteit | halfstoffelijken fijnstoffelijk:overgangszone | de energetischewerkelijkheid |
| oorsprong | eenheid | fijnstoffelijk | De essentiëlewerkelijkheid,De oorsprong
van alles |
(Lenne Gieles-Thuis – pag. 32)
Het zijn deze drie bewustzijnslagen die tegelijkertijd aanwezig zijn en qua energie te onderscheiden zijn en ieder een eigen functie vervullen in het bewust aanwezig Zijn.
De eerste laag is:
De laag van de vorm: de persoonlijkheid
De persoonlijkheid vormt een unieke stoffelijke uitdrukking van de ziele-intentie om te incarneren en is het voertuig waardoorheen de ziele-intentie werkzaam kan zijn. In het boek “Thuis” wordt er een onderscheid gemaakt tussen wat genoemd wordt de “verbonden persoonlijkheid’, ofwel ‘de authentieke persoon’ en de ‘afgescheiden persoonlijkheid’ ook wel ‘ego’ genoemd.
Het ego en verbonden persoonlijkheid
Zoals we ook in de tekst, Zelfveroordeling als leermiddel, hebben gelezen gaan we in onze vroege jeugd een ervaringsproces door waarin uit vorige incarnaties meegenomen zelfveroordelingen gere-activeerd worden. Hiervanuit gaan we onszelf steeds meer identificeren met onze ego-persoonlijkheid en vanuit overlevingsstategieen trachten we ons ‘verloren geluk’ van buitenaf weer terug te krijgen.
Uiteindelijk moeten we gaan zien dat dit niet lukt en het een geringe bereidwilligheid vraagt om anders naar onszelf en de wereld te gaan kijken.
Zoals we in deze tekst gelezen hebben, is dit een heilig moment, en een noodzakelijke stap om door middel van de omweg door de angst, te leren onderscheiden wat nu werkelijk waardevol is en wat waardeloos.
In het boek ‘Thuis’ wordt de rol van het ego gezien als een identificatie met een verzameling vaste, gestolde zelfbeelden die samen je persoonlijkheid vormen: jouw gestalte, je naam, je persoonlijke omstandigheden, daar waar je geboren bent, uit welke familie, je beroep, hobby’s, man of vrouw zijn. Met elkaar vormen deze aspecten” kleine afgescheiden stukjes van je identiteiteit in een onmetelijk veld. Het is gevangen levenskracht die, naar het lijkt, is afgescheiden van het Zijn.” (LG.Thuis.p36)
Zoals we reeds in bovengenoemde tekst hebben gelezen is deze identificatie niet voor niets. Het zijn rollen die in de loop van je leven ontstaan en het positieve effect ervan is dat je daarmee langzaam maar zeker een vast en stevig ik-gevoel of ego opbouwt. Je moet eerst het ego opbouwen.” Het ‘ik’ kan een stempel in de materie zetten: “dit ben ik!”. Het zorgt er in eerste instantie voor om in moeilijke omstandigheden, zoals in je vroege jeugd, te kunnen overleven en het beschermt je tegen een te grote kwetsbaarheid.” (LG.Thuis.p42)
Het leerproces verloopt via zijn ogenschijnlijk tegendeel angst; je moet eerst gaan zien wat liefde niet is, om vandaaruit te gaan voelen en ervaren van binnen-uit wat het wel is. Je gaat vanuit het donker naar het licht. Liefde kan niet onderwezen worden, maar wel worden ervaren.
Het is een proces van vergeten om te her-inneren, van zoeken om te vinden.
Schematisch wordt het verschil tussen het ego en de authentieke persoonlijkheid als volgt uiteengezet :
Ego Authentieke persoonlijkheid
Indentificaties bewust van diepere identiteit
Zoekt struktuur bewust van energetische werkelijkheid
Gericht op materiële werkelijkheid bewust van essentiële werkelijkheid
Automatisch vanuit innerlijk besef
Verkrampt ontspannen, zonder moeite
Afgescheiden verbonden
De ander tot object makend subjectief gewaarzijn
resonerend
Egocentrisch geïndividueerde uniciteit
(LG-Thuis-p.42)
Je leerweg hier op Aarde is erop gericht steeds meer tot acceptatie te komen van je schaduwkanten. Je ziet en voelt je weerstanden en je verdrongen emoties en oude pijn en je identificeert je er steeds minder mee. Je wordt steeds meer de getuige van wat zich in je innerlijk afspeelt. En jouw persoonlijkheid voelt zich steeds meer verbonden met het unieke bewustzijn van je ziel. Je leeft dan bezield in de wereld, maar bent niet van de wereld.
De laag van de ziel: uniek bewustzijn
In Een cursus in wonderen kan je de ziel zien als de Heilige Geest, die als verbindingsschakel fungeert tussen God en Gods Zoon. Het is de intermediair tussen de vorm en oorsprong. Het is zoals Jezus het zegt “De Vader en Ik zijn Een”.
De ziel heeft als uniek aspect van het Goddelijke in vorige incarnaties ervaringen en wijsheid opgedaan, voorts word je door je ziel bewust van meerdere werelden. Behalve van je lichaam, ervaar je jezelf ‘dankzij je ziel ook als ruimte en als energie’.(LG-Thuis p.44)
In het boek Thuis worden in de ziel drie functies onderscheiden:
1) de ziel als brug tussen oorsprong en persoonlijkheid.
Als uniek aspect van het Goddelijke is het verlangen van de ziel om dit in de wereld uit te drukken middels het menselijk lichaam. “Ze geeft letterlijk leven aan de materie waardoor deze bezield is”. (LG:Thuis.p 45)
Door deze kwaliteit fungeert de ziel als brug tussen de oorsprong en de vorm.
In het proces van bewustworden wordt de ziel langzaamaan zichtbaar door de persoonlijkheid heen. Je voelt als bezield aan, het straalt door je heen. Naarmate je meer vanuit bewust-zijn aanwezig bent, wordt de hechting aan je geconditioneerde patronen vanuit het verleden steeds minder en wordt je die bezielde persoonlijkheid die zijn unieke bijdrage levert aan het scheppingsproces.
2) de ziel als brug tussen het tijdelijke en het eeuwige
De ziel vormt tevens een brug tussen het tijdelijke en het eeuwige. Ze is zowel verbonden met het universele bewustzijn als met het menselijke bewustzijn. Deze wordt in het boek ‘Thuis’ omschreven als “ het zich herinneren van de verticale verbinding van verdichting en openheid”. (LG.Thuis.p.46)
In jezelf kan je dit terugvoelen in een soort besef, een gevoelen van een innerlijke ruimte in jezelf en tegelijkertijd de energie voelen van je lichaam en je emoties en het denken.
Naast deze verticale verbinding heeft de ziel ook een speciale taak in het ervaren van de horizontale verbinding. Dat wil zeggen dat de ziel ”een drang tot samenbrengen en verbinden van schijnbare tegenstellingen heeft. Zij is als energie polair, plus en min, yin en yang, uitgaand en ingaand. Door het bewustzijn van dit èn-èn verbindt de ziel de fysieke wereld-van dualiteit-, met de energetische werkelijkheid-van polaritieit- tot een eenheid.” (LG,Thuis-p.46).
In deze drang tot eenheid zoekt de ziel eveneens naar het ervaren van eenheid in de buitenwereld. Dit doet ze door het verlangen naar relatie. Als dit verlangen niet gerealiseerd wordt, “gaat ze treuren. De ziel kan relateren, liefhebben, liefde ervaren. Ze stroomt, beweegt en creëert contact in relaties vanuit haar essentie”.(LG.Thuis.p47)
Vanuit deze drang tot relateren komen we ook de ander tegen. Hierdoor komen we ook de wrijvingspunten tegen van de specifieke weg die de ander gaat en jouw weg. “Je bent anders én je wilt verbinden. Vanuit deze conflicten leer je dat je ‘Thuis’ kunt blijven in je Zelf waarin je je oorsprong en je uniekheid ervaart en tegelijkertijd het horizontale contact met de ander kunt voelen en aangaan. Hiervanuit leren we om op dit kruispunt te verblijven en het evenwicht te ervaren tussen jouzelf en de buitenwereld. Lenne Gieles noemt deze verbinding ‘de kruisvorm’.(Gieles 2009)
Als je vanuit dit punt van evenwicht in het leven kan staan “kun je liefhebben zonder de valkuil van versmelting (eenzijdige horizontale verbinding) of isolement (eenzijdige verticale verbinding). (LG.Thuis.p 47)
3) De derde werkzaamheid van de ziel is bewustzijn
Deze kwaliteit van het bewustzijn van je ziel geeft je de mogelijkheid om de schaduwkanten en verkrampingen van je ego bewust te zien, te erkennen en op te lossen. Het geeft je het vermogen om vanuit zelfliefde naar de verstolde delen van je persoonlijkheid te kijken. “Met haar fluisterende bemiddeling maakt ze het benaderen van- en het zijn in – de stille oorsprong bewust ervaarbaar. De druppel geeft zich over aan de zee. Iedere ziel kan als mens ervaren te zijn ingebed en te worden gedragen en onderhouden door de alomtegenwoordigheid van de oorsprong. Het eeuwige omvat het tijdelijke; het tijdelijke komt voort uit het eeuwige”.(LG.Thuis.p48)
De ‘laag’ van oorsprong: de essentie
Dat wat oorsprong genoemd wordt kan je zien als het Goddelijke, dat wat altijd Is, het Universum, het Zijn. In die zin is het geen laag, ook niet een veld. Het is een stille en liefdevolle aanwezigheid, het is “de eerste oorzaak dat alles bestaat, zowel in de zichtbare wereld als in de onzichtbare wereld.
Alles, niets, leegte, volheid en vorm, bestaat in de oorsprong als potentie” (LG.Thuis.p49). In Een cursus in wonderen wordt daarover gezegd, God is de eerste oorzaak en alles ontstaat vanuit een idee, vanuit een intentie. Oorzaak en gevolg is één.
Het woord ‘oorsprong’ of essentie zegt het al, het is dat waar alles uit ontspruit en voortkomt en weer in wordt vernietigd. Het is de eeuwig durende schepping van manifestatie en ondergang. Vanuit deze Leegte of Volheid leef je in de Werkelijkheid, dit is waar jij uit voortkomt en wie jij bent als – IK Ben. God en mens tegelijkertijd.
Kiezen om te leven vanuit je oorsprong. Je Goddelijkheid realiseren op Aarde
Het feit dat je hier als mens, als persoonlijkheid verblijft op Aarde, betekent dat je vanuit je ziel een actieve bereidheid toont om mee te willen werken aan de schepping. Je hebt deze keuze vrijwillig op je genomen. Het was en is jouw wens en jouw verantwoordelijkheid om dit proces aan te gaan.
Als ziel en persoonlijkheid heb je het vermogen om keuzes te maken. Je bent vrij in wat je kiest, kies je voor angst of kies je voor liefde. Dit is de optimale leerweg die we hier gaan, steeds heb je de keuze om te kiezen voor te leven vanuit de ego-belangen of te gaan luisteren naar de innerlijke stem van je Hogere Zelf, de Heilige Geest, ofwel de ziel.
In dit leerproces gaan we zien dat pijn, lijden, de angst die we op deze weg tegenkomen kunnen gaan zien als signalen die ons de weg naar binnen wijzen. Het lijden, zowel emotioneel als fysiek, is een optimaal leermiddel waarin je kunt ervaren dat je vanuit een illusie werkzaam bent en uit je Innerlijk Zelf weg bent. Je kunt gaan zien dat je je vergist hebt en dat dit door het Inzicht en de innerlijke acceptatie gecorrigeerd worden, waardoor je je
weer verenigd voelt met je innerlijke Stilte en Vrede.
Hiervanuit ga je zien dat de vrijheid van keuze uitsluitend geënt is geweest op het niveau van de ego-persoonlijkheid en de Heilige Geest. Deze vrijwillige keuzes brengen je Thuis in de Bron of oorsprong, waar je altijd al was en bent. Op dit niveau is er geen sprake meer van een
keuze, uitsluitend van een grenzeloos, bodemloos, oordeelloos en eeuwig Zijn.
Naarmate je vordert op deze weg van bewustwording kan je gaan zien hoe optimaal behulpzaam allerlei omstandigheden, ontmoetingen en relaties zijn. Je kunt steeds beter zien dat er slechts van jou een geringe bereidheid wordt gevraagd om dit te gaan zien en wat het wonder van vergeving jou biedt.
Uiteindelijk zul je gaan zien dat je Niets hebt opgegeven, dat je niets verloren hebt, doch Thuisgekomen bent in de innerlijke Rijkdom van je Ware Zelf en beseft dat je daar Altijd al was en bent. Door middel van je authentieke persoonlijkheid geef je vorm aan de intenties van je ziel en je levert daarmede een uniek bijdrage aan de schepping. Wat overblijft is dankbaarheid naar het Al.